Marketingové strategie

Zvolte takovou marketingovou strategii, která bude fungovat Vám. Vyměňme si zkušenosti a podělme se o to, jak dělat marketing co nejlépe.

středa 24. listopadu 2010

Definujte vlastní pravidla

V podnikání platí nekompromisně:

Průměrní nevyhrávají. Kdo chce uspět, musí najít způsob, jak se v davu odlišit.

Ve spoustě firem panuje přesvědčení, že být prvním, kdo přichází na trh s novinkou, je příliš riskantní. Raději se spoléhají na to, že lídra rychle napodobí. Ale to, co stačilo včera, nemusí stačit dnes. Ten, kdo včas objeví mezeru na trhu, a sem namíří svoje marketingové úsilí, bývá úspěšný. Ale po masovém napodobení, marže klesají na minimum.

Zkuste se podívat nad hlavy konkurence

Možná objevíte inspiraci v úplně jiných oblastech a tradiční obchodní model obrátíte vzhůru nohama. Vždyť kdo může očekávat jiné a lepší výsledky, když opakuje stále stejné postupy?

  • Hudebník Stuart Davis požádal fanoušky, aby financovali jeho nové CD. Zjistil potřebný rozpočet na nahrávání a formou mikropůjček rozdělil práva na budoucí příjmy mezi své „partnery“. Dohoda zněla, že celý budoucí zisk se rozdělí mezi věřitele až do chvíle, než se jejich vklad zdvojnásobí. Další zisk se rozdělí na polovinu.
  • Mnoho společností, které obchodují se softwarem, poskytují základní produkt zadarmo. Když se s ním naučíte pracovat a odhalíte přednosti, zatoužíte přejít na placený vztah a využívat všechny doplňkové služby.
  • Švýcarští chovatelé dobytka v Alpách pronajímají nebo „leasingují“ stáda hovězího dobytka. Při snaze chránit horskou přírodu a poskytnout zvířatům přiměřené podmínky, nedokázali ekonomicky konkurovat. Poskytli kravičky k pronájmu ekologicky přemýšlejícím lidem z města. Ti financují chov výměnou za dodávky čerstvého sýra.
  • Bruno Banani vyplnil mezeru na německém trhu spodního prádla, když svojí nabídku umístil jako luxus za přijatelnou cenu. Limitovanými sériemi uměle vytváří nedostatek a využívá netradiční akce na podporu prodeje.
  • Starbucks jsem zatím na Slovensku nepotkala, ale nikdy ho jen tak neobejdu na dovolené v zahraničí. Udělal z hrnku kávy příjemný zážitek a poskytuje zákazníkům místo na příjemné trávení volného času. Cena za horký nápoj, už potom nehraje žádnou roli.

Kde hledat vlastní prostor a zároveň obejít stará pravidla?

Podívejte se podrobněji na:

  • Způsob, jak vytváříte svoje produkty
  • Způsob, jakým prodáváte svoje výrobky
  • Způsob financování vašeho podnikání
  • Způsob komunikace se zákazníky

Projděte si a zároveň zpochybněte každou oblast. Zeptejte se sami sebe, jak to děláte dnes a co dokážete udělat jinak, v čem můžete vyjít svým zákazníkům neočekávaně vstříc.

Možná vás zklamu, ale upřímně si myslím, že toto hledání už vás bude provázet stále. A i když objevíte něco nového, na vavřínech usnout nemůžete.

Garry Hammel to vyjádřil takto:

"Někde venku existuje konkurent, který se postará o to, aby se vaše strategie stala zastaralou. Nemůžete se jeho kulce vyhnout. Musíte vystřelit první".

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 18. listopadu 2010

Dlouhý nebo krátký? Na velikosti nezáleží.

Málokterá otázka vyvolává tolik diskuzí při přípravě reklamního textu, jako je jeho délka. Jsou lidé, kteří tvrdí, že by nikdy nečetli text přes půl strany a jsou takoví, kteří svůj dopis nedokážou „dostat“ ani do pěti stran.

Jaká je tedy správná míra pro délku textu?

Žádné průzkumy, které se mi dostaly do rukou, ani vlastní téměř dvacetileté zkušenosti mi nepotvrdily, že by krátký text byl v reklamě užitečnější. Tím nechci říct, že by bylo lepší psát dlouhé a nic neříkající traktáty. Pravda je taková, že o účinku rozhodne daleko víc obsah, než rozsah textu. Pokud chcete pozvat lidi na přednášku o komunikačních dovednostech za 30 Euro, v pohodě si vystačíte s několika řádkovým e-mailem a můžete být velmi úspěšní. Jakmile však chcete oslovit zájemce na několikahodinový seminář za trojnásobek této sumy,chtějí lidé vědět víc.

Na délku textu má vliv složitost výrobku nebo služby, znalost vašich produktů u zákazníků, výška ceny a z toho vyplývající potřeba získání důvěry a mnoho jiných faktorů. Pokud jste někdy dostali direkt mail z vydavatelství Readers Digest, možná si vzpomenete, že obsahoval mnoho stran, doplňků a bonusů. Přitom šlo většinou o jednoduchý výrobek, jakým je kniha nebo film. Myslíte si, že kdyby tyto rozsáhlé zásilky neměly u adresátů úspěch, vynakládala by tato firma na jejich rozesílání tak vysoké částky? Na druhé straně, pokud je vaše nabídka jednoduchá a cílové skupině srozumitelná, postačí i obrázek, případně několik málo slov v PPC odkazu či podobné formy reklamy.

Nezaměřujte se proto na délku jako kritérium, postarejte se raději, abyste sdělili právě tolik, kolik je potřeba, tak přitažlivě, jak jen to je možné.

Jaký je váš názor a zkušenosti? Budu ráda, když mi zanecháte komentář.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

úterý 9. listopadu 2010

Direkt marketing – Jak často je tak akorát?

Dostáváte e-mailové zprávy, které čtete s velkým zájmem a spokojeně třeba každý den? A dostáváte i takové, u kterých je i jednou do roka až moc?

Na čem závisí přiměřená frekvence přímého marketingu a zasílaných e-mailů, newslettrů či zpráv?

  • Především, na každé zasílání elektronické pošty bychom měli mít souhlas adresáta. Když se přihlašuje na odběr našich novinek a pravdivě ho přitom informujeme, že je bude dostávat jednou za týden, sám se rozhodne, zda to akceptuje. Horší je, jakmile ohlásíme měsíčník a potom „bombardujeme“ zájemce třikrát za týden.
  • Každá zásilka by měla obsahovat takové hodnotné informace, které klient může využít a přečte si o nich rád. Posílat někomu neustále oznámení, že máme nový model výrobku – vylepšený o odstín barvy na obale – totiž není moc zajímavé.
  • Měli bychom důsledně třídit svoje databáze a posílat každému jen to, co je pro něj přínosem. Když posíláme všem všechno a očekáváme, že si to čtenáři sami vytřídí, dosáhneme pravděpodobně toho, že budou naše e-mailové zprávy ignorovat úplně.

Zamyslete se, jak často jste schopni poskytnout kvalitní a hodnotný obsah. Pokud je to opravdu denně, nemusí to být problémem. Jakmile byste však měli vyplňovat obsah „vatou“, volte jinou rozumnou frekvenci. Na závěr ještě poznámka, pokud slibujete pravidelnost zasílání novinek, nemělo by to být ani příliš dlouho. Po třech měsících (často i podstatně dříve) si už totiž respondenti nepamatují, že se u Vás registrovali nebo co bylo obsahem minulé zprávy. Respektujte bez výhrad a přesvědčování žádosti o odhlášení ze seznamu, jakmile to lidé požadují. Soustřeďte raději úsilí tam, kde je vaše snaha vítána.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 4. listopadu 2010

Elektronický nebo klasický direkt mail?

Mnozí podnikatelé předpokládají, že všechno můžou vyřídit zadarmo přes e-mail a investovat do poštovného se jim už nevyplatí. Není to ale tak úplně pravda. Lidé mají rozlišné vnímání této věci a upřednostňují jedno nebo druhé. Některé lidi mailem nikdy nezastihnete, protože Vaši zprávu odfiltruje buď přímo antispamový software nebo – a to je ještě těžší obejít – vymaže ji sekretářka.

Můžete samozřejmě namítnout, že poštovní zásilku sekretářka zadrží stejně. Jak kdy a jak kterou. Jakmile si dáte opravdu trochu práce a vymyslíte mailing, který se výrazně odliší od všeho ostatního, co běžně v poště chodívá, máte mimořádně velkou šanci, že se dostanete až na stůl svého vytouženého adresáta. Co mám na mysli? Různé nápadité předměty, které obsahují vaše poselství s kouskem hry nebo překvapením, zajímavé a netradiční řešení, jako je zpráva v lahvi, ukrytá ve skládačce a podobně. Každý z nás miluje překvapení a tajemství a manažeři nejsou výjimkou, proto tyto mailingy vykazují mimořádně vysokou odezvu.

Když se však zaměříte na krok, který asi nebude nejlacinější, přísně dbejte na kvalitu a správnost poštovních adres. Bylo by neodpustitelným hříchem posílat balíčky na neověřené adresy a promrhat tak velkou část očekávané návratnosti. Platí tu, jako všude při dosahování efektivnosti: „Dvakrát měř, jednou řež!“

Máte zajímavý zrealizovaný nápad? Dejte o něm vědět.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko