Marketingové strategie

Zvolte takovou marketingovou strategii, která bude fungovat Vám. Vyměňme si zkušenosti a podělme se o to, jak dělat marketing co nejlépe.

čtvrtek 31. března 2011

Nulový rozpočet na reklamu? Něco se s tím dá udělat!

Začínající podnikatel to zná velmi dobře. Nejeden marketér v době krize, v období mimo sezóny, jednoduše ve chvílích, kdy se firmě příliš nedaří, stojí před úlohou udělat alespoň něco pro propagaci firmy, i když jsou prostředky mizivé, či doslova žádné. Pravda je, že právě tehdy je třeba propagovat nejvíc. Už jsem v praxi dost dlouho, abych věděla, že občas se to nedá nijak zařídit.

Co s tím?

Víckrát jsem již psala, že jisté možnosti poskytuje internet a e-mailový marketing. Pokud chcete, přečtěte si pár posledních článků na blogu a jistě objevíte něco, co by mohlo pomoci i vám. Dnes se chci zaměřit na způsob propagace, který mnoho marketingových lidí nezná, případně si na něj netroufá nebo jednoduše neví, jak začít. Je to public relations – PR a spolupráce s médii ve své nejklasičtější podobě.

Každého novináře potěší dobrý příběh a zajímavé informace a kvalitní článek příjme leckterá redakce. Dnes hodně médií využívá blogy, zdroje internetu a ochotně uveřejní hodnotné informace od čtenářů. Nezáleží na tom, či jde o internetové servery, tisk, rádio či televizi (zejména lokální stanice). Jen pozor, napsat o sobě, jak jsme výjimeční a jaké skvělé výrobky nabízíme, nebude nikdo považovat za dobrý článek. Musíte se trochu odosobnit a podívat se na věc z perspektivy spotřebitele, protože takto to hodnotí i novinář.

  • Co nového bych mohl poradit čtenářům v souvislosti s používáním mého výrobku?
  • Jaké jsou možnosti úspor při jeho používání?
  • Jaké vlastní patenty či vynálezy jsme uplatnili a dokážou konkurovat světu?
  • Co dělají odborníci a lidi z branže, když chtějí z produktu vytěžit maximální úspěch?
  • Jaké jsou „tajné“ tipy pro lepší a efektivnější používání?
  • Případové studie, řešení problémů, skutečné příklady z praxe…

Když si dáte tu námahu a kvalitní článek napíšete, doplňte ho fotografiemi a nabídněte vhodné redakci. Zavolejte redaktorovi a zeptejte se, zda mu vyhovuje a je pro něho použitelný. Neurážejte se, když to tak nebude a zkoušejte to znovu. Vytvoříte si tak kontakt a v případě potřeby informací se na vás redakce sama obrátí. Nikdy však nedávejte jeden článek více redakcím najednou.

Existuje i jiná cesta. Pokud nepíšete konkrétní článek, ale neutrální tiskovou informaci, která je kvalitním informačním zdrojem a novináři chápou, že ji mohou využít pro vlastní tvorbu článku. V takovém případě ji rozpošlete všem redakcím, které mají co dočinění s vaší branží, resp. když jde o masově používaný výrobek, klidně i deníkům, týdeníkům a lifestylovým časopisům. Ideální je, když zjistíte i jméno redaktora a neposíláte článek neznámému příjemci. Nezapomeňte, že váš příspěvek v takovém případě musí mít výrazné označení „Tisková informace“.

Pokud jste se doposud PR nezabývali, vyzkoušejte tuto techniku. S trochou trpělivosti přinese ovoce a často je význam článku hodnotnější než placená reklama. Rozpočet tedy netrpí, ale vynaložit námahu a práci se vyplatí.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 24. března 2011

Titulek emailu je jako klíč od domu

Jakmile připravujete e-mailovou kampaň a uvažujete, co všechno byste měli ve svých textech povídat, nezapomeňte na to nejdůležitější. Titulek je tím, co rozhodne, zda si příjemce otevře váš e-mail. Titulek musí zaujmout, musí se správně zobrazit a musí získat důvěru. Začínat email s nepromyšleným a podezřelým titulkem je jako pozvat si přátelé na návštěvu a na vchodové dveře nalepit policejní pásku.

Zkušení textaři doporučují strávit při vymýšlení titulku 90% času a jen 10% při zbytku textu. V emailech to platí dvojnásobně, a navíc je tu ještě několik pastí, kterým je třeba se vyhnout.

1. Délka textu v titulku

Mailové servery a zobrazení textu ve schránce je obvykle ohraničeno délkou 50 až 70 znaků. Nepočítejte s tím, že adresát si text přeroluje nebo natáhne. Pravděpodobně to neudělá a váš email poputuje jedním kliknutím do koše.

2. Napište do titulku to nejpodstatnější

Vyjádřete výjimečnost vaší nabídky, její podstatu a v případě, že platí jen chvíli – i časové omezení pro akci. Ano, to všechno musíte vtěsnat do uvedených cca 50 znaků. Myslím, že to byl David Ogilvy, kdo řekl, že titulek je inzerátem na vaši reklamu. Věnujme mu takovou pozornost, jako přípravě každého jiného inzerátu.

3. Personalizovat či ne?

Pokud jste všechny svoje adresy sesbírali registrací a máte k dispozici reálná jména, můžete je použít. Jakmile to tak neplatí, raději použijete vhodné všeobecné oslovení. Osobně jsem už trochu alergická na titulky typu: „Jano, toto musíte vidět!“ Zaprvé nevím co, zadruhé mě oslovení jménem od úplně cizích lidí vůbec nepřesvědčí. Ale vyzkoušejte sami, co pro vás funguje lépe.

4. Vyhněte se vykřičníkům, zvláštním znakům a různě zvýrazněným slovíčkům „zadarmo“

I když nabízet něco zadarmo může být mocnou zbraní, není třeba to přehánět. Jednak to můžou odfiltrovat antispamové programy a jednak tři vykřičníky za tímto slovem prostě nejsou moc důvěryhodné.

Máte už s marketingem přes e-maily svoje zkušenosti? Podělte se s nimi. Jak chcete pomoci s přípravou vlastních emailových kampaní, můžeme si o tom popovídat.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

pátek 18. března 2011

Věříte tomu, co děláte?

Čtu články velkých světových copywriterů a velmi oceňuji jejich smysl pro osobní integritu. Díky výjimečným textařským schopnostem a známým jménům se mohou stát dodavateli jakékoli společnosti a vydělávat ve velkém. Jsou však velmi opatrní ve výběru partnerů, netají se ani negativními zkušenostmi. Občas zjistí, že klient, kterému pomohli podstatně zvýšit obrat, prodává nepoctivě nebo nedodává skutečně hodnotnou službu. V takovém případě okamžitě ukončí spolupráci, případně podniknou i další kroky.

Jaká je vaše životní filozofie, mise a vize vaší firmy?

Pokud jste o hodnotě vaší služby hluboce přesvědčení a podnikáte eticky, nemusíte v reklamě nikdy lhát. I síla nejúspěšnějších inzerátů spočívá často v tom, že dokážou vynést pravdu na světlo. Říct nebo poukázat na něco, co jsme tušili, ale nikdy jsme se na to nepodívali z podobné stránky.

Nepodceňujte sílu poslání a vizí své firmy. Pomůžou vám odlišit se od stovek jiných a výrobky velmi podobných společností. Vaše hodnoty, společně sdílené přesvědčení a cíl jsou silnými zbraněmi na dnešním „me-too“ trhu.

Pravda jako nástroj úspěšného marketingu

Nebojte se být upřímní ve svých představovacích dopisech, nabídkách a komunikaci se zákazníky. Klidně deklarujte své hodnoty, lidé to pocítí a ocení. Marketing je tu na to, aby prodával výrobky a služby, ne na to, aby ohromoval, bavil, či vyhrával ceny. Důležité je, aby váš zákazník cítil, že jste názorově na stejné vlnové délce.

Když jsem pro svou klientku napsala nabídkový obchodní dopis, ve kterém jsem přiznala, že jde o „jednočlennou“ firmičku a všechny služby dodá osobně, dosáhl mailing 10% odezvu! Přáním většiny malých firem je představit se tak, aby nikdo nezjistil, že jsou malé. Vůbec přitom nemusí jít o optimální strategii. Všichni rádi spolupracujeme s dodavateli, kteří se chovají čestně a předvídatelně a sami bychom se měli vždy snažit jednat tak, jak to chceme od ostatních vůči sobě.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 10. března 2011

Sex pro náctileté

Ó, netěšte se předčasně! Řeč bude opět o marketingu.

Nedávno se mi dostal do rukou krásný článek a v něm výrok od A. Kaushika:

„Sociální média jsou jako sex u náctiletých. Každý by to chtěl dělat, ale nikdo skutečně neví jak.“

Vtipné….a pravdivé!

Teenageři používají sociální média na kontakt mezi sebou, bezplatné spojení a řekněme i jistou formu zábavy (na rozdíl od sexu, tady právě oni přesně ví, jak na to!). Převážná většina kašle na byznys a nějaké vydělávání peněz na internetu.

Ale je tu i jiná skupina lidí, kteří si myslí, že když se zapojí do všech možných typů sociálních sítí a budou rozposílávat své kontakty hlava-nehlava, projeví se to na návštěvnosti jejich webové stránky a následně vzkvétajících obchodech z internetového prodeje. Nevím, jak vy, ale já nemám ráda žádné žádosti o kontakt od lidí, které neznám, resp. jen vím, že existují, ale nejsou moji přátelé. Možná dělám chybu, a kdybych pořádně budovala svůj kontaktní seznam, mohla bych svoje služby propagovat více!

No, ale teď trochu vážně. Nevylučuji, že úspěšným využitím sociálních sítí se dá budovat marketingová komunikace. Myslím si však, že většina lidí stráví kopu času nesmyslným prolézáním Twitteru, Facebooku, či čehokoliv podobného a nikdy nepomyslí na to, že aby mohli uspět opravdu obchodně, museli by postavit dobrou a účinnou strategii, vhodnou pro tato média. Ta však většinou úplně chybí a tak jsou tisíce lidí, toužících rychle a bezpracně zbohatnout, odsouzeni právě na ten ztracený a nesmyslný čas, který mohli věnovat budování svého reálného byznysu.

  • Jakmile se chcete pustit do skutečného marketingu na sociálních sítích, snažte se o tom dozvědět více, než zjistíte trochou chatování. Seznamte se s různými typy sociálních sítí, nasbírejte určité zkušenosti a zvažte, která by byla ta správná pro vás.
  • Uvažujte o tom, čeho vlastně chcete tímto způsobem dosáhnout, co je produkt či služba, kterou byste chtěli propagovat a potom prodávat.
  • Nepřehánějte to s „obchodnickou vychytralostí“. Tyto praktiky nemá síťová komunita moc v oblibě, a i když do jisté míry toleruje umístění vašeho odkazu, není třeba ztrácet míru vkusu.
  • Nespoléhejte se na to, že internet nahradí všechny ostatní marketingové aktivity. Průzkumy ukazují, že velké procento lidí uvidí odkaz na webovou stránku v nějakém úplně jiném médiu a navštíví ji s cílem dohledat si informace.

Osobně jsem slyšela nebo četla o úspěšných zahraničních podnikatelích, kteří rozpumpovali svůj prodej právě přes sociální sítě (např. obchod s vínem Garyho Vaynerchuka, který vybudoval stránku s 800 000 návštěvníky), ale v reálu jsem na Slovensku nepotkala nikoho, kdo „ke svému štěstí na Facebooku přišel“.

Podařilo se vám to? Víte o jiných? Tak o sobě dejte vědět, rádi se o tom přesvědčíme.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 3. března 2011

Obsah je nejdůležitější! Ovšem když dospějete, zjistíte, že to nebyla celá pravda…

Přečetli jste si v knížkách a na internetu, že nejdůležitější věcí na světě je dobrý obsah? Nebudeme se hádat, je jasné, že stránky napsané zejména pro vyhledávače sice čtenáře přilákají, ale pravděpodobně dlouho neudrží. Takže o rozumném a dobře připraveném textu není třeba vést žádnou velkou diskuzi.

Kdy může webová stránka prodat

Co je však skutečně rozhodující? Jde o to, aby díky vaší webové stránce někdo i objednal a koupil služby, které tam nabízíte? Aby vytáhl „kreditku“ a naťukal pár vytoužených čísel právě do vašeho systému? Přátelé, zde obsah často nestačí. Ta důležitá esence, která tvoří rozdíl mezi prezentací a prodejem spočívá ve vztazích, které jste dokázali vytvořit se čtenáři stránek, následovníky blogů, či komunitou na sociální síti.Databáze v přímém marketingu rozhoduje

Seznam kontaktů na skupinu lidí, která navštěvuje vaše stránky pravidelně, je tím nejdůležitějším aktivem podnikání na síti. Nevzniká lehko, často ho nedokážete ani koupit. Dobré vztahy je totiž potřeba budovat po dlouhou dobu. Když si však vytvoříte komunitu, která si váží mnoha dobrých věcí, které jste jí v minulosti poskytli, budou vaše vztahy skutečně partnerské a loajální.

Budování vztahů nemá nic společného s obtěžováním

Je to hlavně o důvěře. Když koupíte v kamenném obchodě nekvalitní výrobek, jdete ho reklamovat a přesně víte, s kým máte tu čest. Na internetu je to trochu jiné, chybí nám emoce, kterou by vyzařoval důvěryhodný prodavač. Proto před koupí přes internet většina lidí váhá, zvlášť když jde o výrobek nebo službu, která není všeobecně známá.

Většina lidí má smysl pro rovnováhu. Když někomu dobře posloužíte, vrátí vám to, nechce zůstat dlužný. Obchody, které vám k nákupu přibalí malý dáreček, využívají tuto skutečnost. V konečném důsledku se to vždy vyplatí, protože zákazníci často koupí víc, než původně zamýšleli.

Na internetu může být příjemnou laskavostí například elektronická kniha tipů a rad, jak řešit nějaký problém. Je však důležité, abyste mysleli na skutečné potřeby čtenáře a nevytvořili „dáreček“, který je plný samochvály a vlastní prezentace. Naopak, trochu skromnosti, velkorysosti a nezištnosti je tím, co vám přinese sympatii. Nedá se tlačit na pilu a prodávat během každého kontaktu. Dejte a dostanete. Ale vy dávejte jako první!!!

Rozptylte obavy

Nachytal vás někdy nepoctivý obchodník? Kdo by neměl podobnou zkušenost, všichni máme doma nějaký ten „prachosed“. Když máme udělat rozhodnutí o koupi, často si na to vzpomeneme a svoji kreditní kartu raději odložíme.

Když chcete prodávat prostřednictvím internetu, pochopte tyto obavy a udělejte všechno proto, abyste lidi přesvědčili o své serióznosti. Mimo pravidelné aktualizace obsahu stránek na to má vliv i konkrétnost uváděných informací, přesná adresa, úplné kontakty, seriózní možnosti platby v případě internetového obchodu, hodnověrné reference a doporučení s plným jménem.

Kvalitnímu dodavateli přinese obrovskou výhodu poskytnutí garance, že v případě nespokojenosti může být výrobek vrácen nebo nebude fakturovaný. Můžete snad silněji deklarovat své poctivé úmysly?

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko