Marketingové strategie

Zvolte takovou marketingovou strategii, která bude fungovat Vám. Vyměňme si zkušenosti a podělme se o to, jak dělat marketing co nejlépe.

čtvrtek 21. července 2011

Testování webstránek rychle a účinně

Občas se dostávám do situace, že klienti předpokládají, že se podívám na jejich marketingové materiály a okamžitě jim řeknu, co je správné, co nesprávné a co bude fungovat lépe. Po dlouhých letech zkušeností je určitě mnoho věcí, které konzultant takto odhalit dokáže. Ale jedním z nejúčinnějších nástrojů marketingu byl a vždy bude průzkum. Protože jakkoliv odborný odhad zůstává odhadem. To jediné, co vám na mnohé otázky dá jednoznačnou a pravdivou odpověď, je testování a měření.

Jak testovat kvalitu webstránky?

Možná jste se dali přesvědčit, že to nejdůležitější, co musíte se svým webem dosáhnout, je získat mnoho návštěvníků. Ale to je jen první krok. Ve skutečnosti to nejdůležitější je dosáhnout, aby návštěvníci udělali i další krok... Aby se stali odběrateli vašich informací, aby se zaregistrovali na vaši akci nebo aby přímo nakoupili vaše výrobky. Když spustíte internetovou reklamní kampaň, potřebujete vědět, co na návštěvníky platí, co oceňují a co je nejvíce přesvědčí. Často je možností spoustu a pokoušet se uhodnou tu pravou je jako věštit ze skleněné koule.

Tady pomůže jednoduchý test. Vytvořte si dvě stránky, které budou shodné, jen v prvku, který potřebujete otestovat, se odliší. Potom propagujte obě stejnou mírou a porovnejte, která z nich oslovuje návštěvníky efektivněji. Tu lepší si nechejte, tu druhou zrušte. Následně můžete otestovat další prvek a takto postupovat, dokud to bude potřebné.

Kde číhají pasti při testování efektivnosti?

  • Nesnažte se dostat k cíli zkratkou a měnit více prvků naráz. Testujte vždy jen jediný rozdíl, protože jinak nezjistíte, co opravdu fungovalo a testy byste si museli zopakovat.
  • Veďte si o testování precizní záznamy, abyste se nezamotali v kruhu a netestovali stejné věci víckrát.
  • I když je v zásadě možné testovat naráz i více jak dvoje stránky, uvědomte si, že na každou z nich musíte přivést dostatečný počet návštěvníků a to není vždy jednoduché. Výsledky by tak mohly být nepřesné, protože kvantita v tomto případě má svůj smysl.

Jednoduchým způsobem se po čase dopracujete k webstránce, která bude obsahovat ty nejúčinnější titulky, grafické prvky, texty či jiné položky důležité z vašeho hlediska.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko

čtvrtek 7. července 2011

Jaké hodnoty prezentovat v reklamním textu?

Vědci dokázali, že štěstí a peníze spolu souviset nemusí. I v reklamním textu se vyplatí brát v úvahu i vyšší hodnoty.

V létě minulého roku mě zaujal článek s názvem „Štěstí se koupit nedá.“, který jsem našla v deníku SME 7.července 2010. Mluví o vědecké studii zrealizované Gallupovým ústavem ve 132 zemích světa. Výsledky údajně potvrdili, že bohatí lidé ještě nejsou automaticky šťastní a jde více o to, jak se člověk dívá na svůj život.

Podle profesora psychologie Eda Dienera, citovaného v uvedeném článku, peníze jsou důležité, pokud lidé porovnávají svůj život s ostatními. Ale ve chvíli, kdy se zamýšlejí nad svým vnitřním životem, přicházejí ke slovu jiné hodnoty. K těm nejdůležitějším patří úcta a uznání. Nezávislost, přátelské vztahy a práce ve smysluplném zaměstnání.

Jaký to má dosah na vaši reklamu?

Dle mého názoru opravdu velký. Už jsem psala o tom, že marketingový a reklamní text je o mnoho účinnější, když se zaměří na lidské emoce. Samozřejmě i v souvislosti s penězi můžeme emoce prožívat a v některých případech dost silné. Vždyť se podívejme na současné reklamy, kde každá druhá slibuje něco mimořádně výhodné, levnější a nejlevnější. Útočí na naši chamtivost, touhu vlastnit, hromadit hmotné statky.

Občas to může být to správné téma, nechci se přít a každý musí účinek své reklamy změřit v konkrétní praxi. Ale zkuste někdy otestovat a oslovit i trochu vyšší hodnoty v žebříčku. Asi dá více zabrat vymyslet dobrý a poutavý text, který osloví emoce z tohoto balíčku, může ale účinkovat o mnoho silněji než „výprodej“. Mužské přátelství oslovují například reklamy na propagaci piva a alkoholických nápojů, nezávislost se často najde v inzerátech cestovních kanceláří, automobilek nebo i finančních institucí.

Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko