Když
byly blogy zájmovou činností pro neobjevené literární autory, málokterý
marketingový manager ze solidní firmy jim věnoval pozornost. Našli se i tací,
ale chtělo to mít v sobě kousek vizionáře. Sdílení názorů, myšlenek,
informací, se však velmi rychle stalo fenoménem doby. Nejedna firma sní o
blogu, který navštěvují tisíce fanoušků, o tom, že zprávy se virtuálně šíří
jako lavina a už předem počítá tržby, které by jí měl v zápětí přinést
internetový obchod.
Přemýšlíte
o tom, jak vytvořit dobrý blog? Nesnažte se začít od otázky, jak dosáhnu, aby
se moje stránky šířily mezi lidmi. Naopak, zamyslete se, pro koho byste chtěli
psát, co by takový člověk potřeboval a co hodnotného byste mu mohli poskytnout.
Pokud se vám to podaří a napíšete kvalitní texty, vaše informace si už cestu
mezi lidi najdou.
Pro
koho psát a jak ho oslovit?
Při
množství informací, které dnes musíme zpracovat, není nikdo ochotný prokousávat
se všeobecnými frázemi ani květnatým jazykem reklamy. Chceme to, co nás zajímá.
Chceme to rychle. Chceme to najít snadno a bez třídění.
·
Prvním
předpokladem dobrého blogu je specializace a zaměření.
Můžete
psát pro muže gurmány, jejichž koníčkem je náročné vaření. Nabídněte jim
inspirativní recepty, seznamte je s tajemstvím přípravy exotických
specialit, ale neurazte je vysvětlováním, jak rozeznat brokolici od květáku
nebo jak pěstovat bylinky na okně. Je to pod jejich úroveň, vaření považují za
společenskou záležitost, možnost blýsknout se před přáteli, výzvu dokázat něco
na velmi profesionální úrovni.
Pokud
jste dodavatelem kořenících směsí do supermarketů a váš blog je určený
začínajícím hospodyňkám či ženám v domácnosti, změňte jazyk, téma, způsob
komunikace. Každý z těchto blogů může být sám o sobě velmi úspěšný. Snaha
o jejich sloučení a oslovení všech zájemců o vaření najednou by ovšem
nepřinesla nic dobrého. Občasné nakouknutí do „jiného světa“ může být osvěžením,
ale propletení témat a poskytování množství nepotřebných informací se rychle
stává obtěžováním.
·
Informace
mají cenu zlata. Platíte jimi za pozornost.
Na
vašem blogu by měly být informace, které mají praktickou hodnotu a jsou
z hlediska čtenáře skutečně něčím cenným. Měli by ho přivést
k zamyšlení, touze podělit se o názor, přidat svůj komentář k vašim
postřehům. Toho však nikdy nedosáhnou všeobecně známá fakta, vata ani klišé.
Pouze když svým obsahem zaujmete a nadchnete, můžete počítat s tím, že
čtenáři váš blog doporučí dále. Dokonce se rádi vrátí, stanou se sledovateli,
budou si žádat více.
A
když přijde na to, že se rozhodují o nákupu, budou vám důvěřovat. Vzpomenou si
na vaše dobré rady a kompetenci. To je ale až výsledek poctivé práce, ne
prvotní signál, který by měl z vašeho blogu křičet.
·
Snažte
se o vzájemnou komunikaci. Oběma směry.
Je
skvělé, když příspěvky na blogu vyvolávají odezvu čtenářů. Udělejte pro to
něco, vyzvěte lidi, aby popřemýšleli nad nadhozeným tématem a vyjádřili
se. Můžete dokonce nabídnout malou
odměnu za zanechání komentáře – například v podobě zaslání dalšího článku,
rad, tipů či jiných informací, které nejsou volně dostupné. Za čas, který vám
věnovali, je odměníte hodnotnou informací.
Nezapomeňte,
že komunikace je obousměrná cesta. Jestliže někdo komentuje na vašem blogu,
reagujte na to, poděkujte, odpovězte na otázku. Jednoduše dejte najevo, že si
toho vážíte.
Na
závěr dovolte otázku: Máte blog, který oslovuje čtenáře? Jak dosahujete toho,
aby svůj názor vyjádřili? A jak se vám daří dosáhnout toho, co jste si na
začátku blogování stanovili za cíl? Vaše názory mě velmi potěší.
Autor:Jana Škutková