Využijte osvědčené vzory
Dobrým způsobem, jak vylepšit vlastní texty, je podívat se na úspěšný model někoho jiného. Nekopírujte však text a obsah, ale způsob, jakým oslovuje čitatele. Mnoho dobrých nápadů získáte z letáků přímého marketingu, které posílají jiní marketingoví odborníci vám jako zákazníkovi. Odkládejte si je a studujte. Ideální je, pokud mezi nimi najdete takové direkt mailové texty, které skutečně dosáhly úspěchu v prodeji.
Agentura Doyle Dane Bernach vytvořila jednu z nejsilnějších kampaní v historii reklamy: „Když jste jenom číslo 2, musíte se víc snažit. Jinak… “ Toto ďábelské stanovení pozice znepříjemnilo život firmě Herz, která byla číslem 1.
Z knihy Davida Ogilviho O reklamě.
Poraďte se se svým nejlepším prodejcem
Často máte v týmu někoho, kdo má v prodeji mimořádný úspěch. Požádejte ho, aby vám předvedl způsob, jakým by prodal výrobek zákazníkovi. Potom sepište jeho praktiky pokud možno svěžím jazykem. Přitom se nesnažte odstranit z textu konverzační zvraty, řečnické otázky, či navazující spojky, nechejte jej znít přirozeně. V dnešní době můžete často tento postup nahradit i videonahrávkou a psaní můžete úplně vynechat.
Posouzení jiným člověkem nebo textařem vaše texty podstatně zlepší
Člověk se často tak dobře vyzná ve své oblasti, že zapomene na schopnost čitatelů porozumět textu. V tomto vám pomůže otestování a získání kritického pohledu od jiné osoby. Dejte ale pozor, aby to byl člověk, který sám chápe principy komunikace a má alespoň základní marketingové vědomosti. Možná vás překvapí, že takovouto službu vám poskytne mnohý profesionální textař za podstatně výhodnější ceny, než je psaní nového textu. Ukáže vám největší chyby, naznačí postup. Může se stát, že vám doporučí celý text přepsat. Asi to nikoho nepotěší, pokud ovšem jeho argumenty uznáte jako opodstatněné, je to lepší, než utratit peníze za špatně zpracovanou propagaci. Mnohé se přiučíte a takováto investice stojí za to.
Hledejte informace a tipy u odborníků
Profesionální textaři většinou píší svůj blog, dávají zadarmo k dispozici e-book, newsletter nebo bílé knihy. Pokud nemáte s psaním textu mnoho zkušeností, hledejte informace. Nemusíte ale nekriticky přebírat všechno, co najdete. Posuzujte vícero zdrojů a uvažujte, zda jsou vaše cíle shodné s tím, o čem textař píše. Je totiž rozdíl jestli chcete prodávat v přímém marketingu výrobky a služby nebo vám jde o budování širší znalosti firmy, či posílení vztahu se zákazníky na sociálních sítích.
Autor: Ing. Jana Škutková, konzultantka Business Success Slovensko
Žádné komentáře:
Okomentovat